Thursday, October 27, 2016

Orang selalu cakap pasal kenali potensi diri anda. Hmmm,  sejujurnya saya pon masih mencari2 apa potensi sebenar diri saya.
Sekarang ni tiba2 rasa minat untuk menulis dan alhamdulillah sudah 2 post saya sudah berjaya masuk dalam The Vocket.  Sedikit sebanyak telah memberi semangat kepada saya untuk terus menulis.
Siapa tahu mungkin potensi sebenar saya adalah penulis? Huhu..
0

Wednesday, October 26, 2016

rahsia mejual satay ikan @ lokcing


Sesungguhnya rezeki Allah Yg Maha Esa sungguh luas.  Allah jadikan manusia untuk melengkapkan kitaran hidup masing2 dengan mencari rezeki untuk meneruskan kelangsungan hidup

Rata-rata kanak2 mesti pernah merasai keenakan lokcing @satay ikan.  Kalau tanya anak2 mesti dia jawab "Sedap ayah,  nk lagi!!".. Hehe

Apa yang saya ingin kongsikan sebenarnya pasal abang2 yg menjual lokcing.  Kalau anda berasal dari kelantan,  anda mesti sedar lokcing ini sinonim dengan masyarakat selatanThai yg datang berhijrah ke Kelantan utk menjual lokcing. Saya percaya anda mesti bersetuju kalau saya cakap mereka lebih mahir dalam menghasilkan lokcing berbanding rakyat Malaysia. Akan tetapi,  kisah ini di Terengganu bukan di kelantan. Hehe

Mungkin ada segelintir di kalangan kita yang memandang remeh kepada mereka kerana mencari rezeki dengan hanya menjual lokcing. Lebih2 lagi yang hanya mengayuh basikal  pusing keliling kampung@pekan untuk habiskan jualan..

Anda jangan terkejut jika saya cakap hasil jualan mereka lagi tinggi drpd orang yang bekerja di tempat2 tertentu yg berhawa dingin.  Ya,  ini fakta bukan auta!!! Huhu

Hasil interview saya dengan abang Thai yang duduk di kawasan rumah saya di Kampung Limbong,  Paka Terengganu sebelum ini. Rasanya semua orang kenal beliau sb dia dan kawan dia adalah satu2nya yg menjual lokcing di sekitar kampung.

Beliau mulakan kayuhan basikal dalam lingkungan pukul 11pagi dan selalunya dia akan tunggu di kawasan sekolah dahulu.Menunggu  kanak2 riang menyapa untuk membeli. Selepas itu barulah beliau ronda2 keliling kampung utk habiskan jualan.

Di pendekkan cerita,  lokcing selalunya di letakkan dlm bekas empat segi tepat.  Kalau anda nk tahu,  satu bekas tu kalau berjaya di habiskan,  jumlahnya adalah RM250 to RM300!!!! Terkedu sekejap saya bila beliau cakap kat saya.  Macam2 la bermain dibenak fikiran saya,  maklumlah saya otak bisnesmanla katakan. Haha

Kepala terus mencongak,  RM300 x 20 hari adalah RM6000!!! Allahuakbar murahnya rezeki.  Macam2 andaiam dalam kepala saya,  katala modalnya hanya 30% sahaja masih lagi boleh tahan pulangannya.  Kalaulah di kira dia dengan partnernya dah jadi double.  Fuh,  saya pulak yg berpeluh bila mencongaknya.  Padahal abang tu lagi berpeluh kayuh basikal,  bahang panas bara api membakar lokcing. Huhu

Kalau orang tanya saya apa barang paling bernilai abg lokcing,  saya jawab kain tuala kecik dialah. Yg sering di gunakan untuk menyapu titisan peluh dek kerana mencari rezeki. Haha..

Pengajarannya,  rezeki Allah maha luas dan jangan sesekali memandang remeh kepada sesama manusia.  Kita semua sama tiada beza kecuali hanya orang yg bertaqwa mempunyai darjat yg tinggi di sisi Allah.
Sekian drama "Suamiku Abe Lokcing,  Tualamu menjadi pujaan"  hihihi




0

 MITOS tentang kerosakan kereta yang anda WAJIB tahu.

Jangan sewenang-wenangnya menerima cadangan daripada mekanik. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri.

Sebaliknya anda WAJIB kaji selidik dahulu daripada mekanik-mekanik lain yang sanggup menerima sudut pandangan@permintaan daripada seorang pelanggan.

Mitos #1 Tukar “Air Cond Compressor”

Tekan pedal minyak dahulu baru “Air Cond” berfungsi

Saya percaya ramai orang di luar sana pernah mengalami situasi ini. “Air cond”  tidak berfungsi 
sehinggala anda menekan pedal minyak supaya “RPM” tinggi sedikit  barulah ianya berfungsi. 
Lazimnya, apabila anda pergi ke bengkel kereta, sesetengah mekanik akan terus cakap “air cond 
compressor” rosak. Saya cadangkan anda jangan terima bulat-bulat dahulu kerana “air cond 
compressor” mahal harganya untuk di ganti dengan yang baru. huhuh

Apa yang anda boleh buat, anda mintak beliau periksa dahulu “magnetic clutch @compressor 
clutch”. Selalunya ada masalah dekat “clutch” yang menyebabkan “compressor” tidak berfungsi bila 
diperlukan (functioned on demand). Mungkin disebabkan “coil” atau magnet bermasalah, “wiring “ 
dan sebagainya. Contoh gambar “clutch assembly” dan lokasinya  di bahagian 
“compressor”(bahagian depan)




alternator rosak
COMPRESSOR
alternator rosak
CLUTCH ASSEMBLY





Bunyi bising di “compressor”

Bunyi bising di bahagian enjin kereta itu adalah perkara biasa di sebabkan banyk komponen berputar (rotating parts). Komponen berputar selalunya akan mengalami masalah bunyi jika sekiranya ada masalah “mis-allignment”, “bearing” rosak dan sebagainya. Dalam kes “compressor”, selalunya apabila bunyi bising seorang mekanik yang tidak jujur dan amanah akan meminta anda tganti dengan “compressor” yang baru. Huhuh..

Nanti dulu!!! Sebenarnya anda boleh mintak beliau periksa keadaan “belting, pulley , tensioner mounting”  dan sebagainya. Contoh yang ketara adalah masalah “bearing” rosak. Sebenarnya “bearing pulley” je yg rosak, bukan air cond compressor tu yg rosak. Bearing ni boleh di tukar untuk pengetahuan anda. Jadi anda jimat lagi.

PERTHATIAN!! Bukan saya cakap “compressor” tiada masalah langsung, tapi sebagai langkah berjaga-jaga sebelum terima bulat-bulat utk tukar compressor. Sekiranya bunyi bising berpunca dari “internal compressor” ,maka sudah tiba masanya anda untuk menukarnya.


Mitos #2 Tukar Alternator

Ini pun masalah lebih kurang sama dengan air cond compressor. Bunyi bising daripada enjin kereta saya yang sangat kuat. Kalau di perhatikan, bunyi berpunya daripada kawasan”belting alternator”, “air cond compressor”, “timing chain” dan “pulley”. Apabila saya pergi ke bengkel, mekanik cakap “alternator” sudah rosak dan kena tukar baru. Harga alternator kereta saya RM 2600. Alamak, saya mana ada duit, maka saya cuba cari pendapat kedua daripada orang lain. Hasil daripada cadangan seorang rakan, maka saya pergi ke bengkel lain.

Di samping itu, saya selidik sedikit hasil daripada carian “google” mengenai bahagian-bahagian alternator. Apabila sudah sampai di bengkel, saya tunggu dulu apa diagnosis dia. Dalam kepala saya, saya sudah tetapkan untuk meminta beliau periksa” pulley”, “bearing” semua tu. Tetapi  brader tu dulu yag masuk bawah keretadan dia cakap memang “bearing pulley” rosak. Fuh, lega saya sebab dapat selamatkan RM2600. Haha.. Jadi saya hanya tukar “pulley bearing” ini sahaja. “Pulley” ni terletak di bahagian engine yang bersambung dengan “pulley alternator”.
Alternator rosak

Sebenarnya, untuk pengetahuan anda dekat bahagian  “alternator itu sendiri” ade “pulley bearing” dan “internal bearing” jugak. Jika sekiranya bunyi bising berpunca daripada bahagian dalam “alternator”, maka anda juga boleh periksan dan tukar “bearing” tersebut. Tapi saya percaya tak ramai mekanik sanggup buka alternator hanya semata-mata nak tukar “bearing” yang harganya murah berbanding tukar “alternator seketul”. Saya pon belum pernah mengalami  bahagian dalam “alternator” bunyi bising. Teringin jugak nak tengok respon mekanik pasal hal ni.

Gambar “Pulley bearing” di bahagian depan alternator dan internal bearing . 

Alternator rosak
ALTERNATOR


Alternator rosak
INTERNAL ALTERNATOR 

Semoga bermanfaat.
0

Penafian

Sebarang artikel atau entry blog ini adalah penulisan milik peribadi dan tidak mewakili mana-mana organisasi, pertubuhan atau pihak lain. Tidak dibenarkan mengambil, menggunakan dan mencetak isi kandungan blog kecuali dengan mendapat keizinan dari penulis ,

Follow by Email