Monday, November 14, 2016

ASB Financing untung atau MITOS?

Untung ke ASB financing
Amanah saham bumiputra @ ASB memang sangat sinonim dengan masyarakat Malaysia. Masih segar dalam ingatan  iklan dalam TV mengenai ASB semasa saya kecil. Sebut je "TING" mesti orang akan terbayang ASB. huhu

Tak di nafikan pulangan pelaburan ASB memang menguntungkan dan dapat membantu rakyat malaysia. Saya masih ingat semasa kecil, Bank Simpanan Nasional dan Pejabat POS adalah di antara tempat yang agak kerap di kunjungi ayah dan ibu. Setelah mendapat sedikit hasil dari tanaman padi, sejumlah duit di laburkan dalam ASB. Semasa kesempitan duit, duit dari pelaburan ini akan di ambil untuk meneruskan hidup. Walaupon jumlahnya tidak banyak, tetapi sekurang-kurangnya ada tabung yang membiakkan duit yang di simpan.

Ketika ini saya rasa rata-rata masyarakat kurang arif pasal pelaburan ASB ini samada patuh syariah atau tidak. Termasuklah keluarga saya yang tidak terkecuali..Saya pon sudah lupa bila ayah dan ibu terminate ASB..Baik, itu kisah yang dulu..

Kisah pasal ASB sekarang masih lagi berlegar mengenai hukumnya dalam Islam dan sudah ada fatwa yang mengharuskan dan mengharamkannya. Terpulang kepada kefahaman masing-masing untuk menerima yang mana satu. Dan yang paling hangat pasal ASB sekarang adalah mengenai pinjaman pelaburan ASB @ ASB Financing yang di tawarkan oleh bank-bank tertentu. Adakah ianya menguntungkan atau satu MITOS?

Agak susah untuk saya ceritakan di sini akan tetapi, apa yang saya pegang selama ini adalah ASB financing adalah suatu PINJAMAN. Dan bagi saya membuat pinjaman untuk pelaburan adalah tidak tepat kerana ada risikonya yang tertentu. Konsep asas pelaburan  bagi saya adalah duit lebihan daripada simpanan dan perbelanjaan wajib untuk kehidupan seharian.

Namun, sekiranya anda ingin mengetahui dengan lebih lanjut. Saya sarankan anda baca tulisan sifu saya, Elias Abllh (Certified Islamic Financial Planner) di pautan ini Untung ke ASB Financing?

Semoga bermanfaat. Terima kasih.


2 comments:

Penafian

Sebarang artikel atau entry blog ini adalah penulisan milik peribadi dan tidak mewakili mana-mana organisasi, pertubuhan atau pihak lain. Tidak dibenarkan mengambil, menggunakan dan mencetak isi kandungan blog kecuali dengan mendapat keizinan dari penulis ,

Follow by Email